Jumat, 03 November 2017

ANALIZA KONA-BA INFLASAUN IHA TIMOR-LESTE


INTRODUSAUN

Timor-Leste hanesan nasaun foun ida ne’ebé ho ninia kondisaun ekonomia depende liu ba rendimentu husi rekursu minarai no gas iha tasi Timor (Timor Gap). Kondisaun ida ne’e mosu tamba potensia fundus rekursu minarai nia fo’o kontribuisaun bo’ot ba kresimentu ekonomia iha rai laran. Estudu Lao Hamutuk nian hateten katak Timor-Leste ninia income principal kuaze 80% mai husi fundu petroleum no return seluk mak mai husi seitor naun petroliferu hanesan agrikultura, turismu, industria ki’ik no mai taxa estadu.

Ohin loron Timor-Leste ninia fundus ekonomia rasik iha banku rai liur hatudu kresimentu signifikante ho osan liu biliaun 16 dolares Amerikanu. Kondisaun ida ne’e bele konsidera ekonomia Timor-Leste iha klase ekonomia mediu kompara ho nasaun seluk iha mundu ba sustenta ekonomia vida moris povo nian ba futuru. Realmente, estadu depende liu ba fundus petroliferu no seidauk iha mekanismu sustentavel hodi jere ba dezenvolvimentu rai laran.

Alem de fundus ekonomia ne’ebé iha, tinan-tinan governu sempre gasta osan bilaun ida (1) resin ba dezenvolvimentu rai laran hanesan infraestrutura, edukasaun, saude, agrikultura no sira seluk tan ne’ebé prioridade hodi alkansa Planu Estratejiku Dezenvolvimentu Nasional 2030. Realidade hatudu katak seidauk iha mudansas signifikativu ba iha povo nia moris inklui mos situasaun ekonomia mikro sai problema boot tamba kauza husi sistema jestaun no planeamentu ne’ebé sei fraku tebes. Kauza refere refleta ba insustentabilidade ekonomia iha Timor-Leste  inklui sistema ekonomia ne’ebé difisil atu kria.

Timor-Leste nia rekursu balun mos limitadu (material baziku) hodi bele fo’o kondisaun ba povo nia neseidade lor-loron hanesan sembilan bahan pokok (sembako) hodi sustenta moris lor-loron nian kuaze Inevitavel no depende liu ba importasaun husi rai liur liu-liu nasaun viziñu sira, hanesan Indonesia, Australia, Vietnam, Singapore, China no nasaun seluk tan iha sudeste asiatiku.
Dependensia refere automatikamente kria kondisaun ekonomia ida ne’ebé la garante povo nia moris liu-liu presu merkadu ne’ebé iha tendensia atu sae ba bebeik no governu rasik difisil atu kontrola. Presu ne’ebé sae mak hamosu inflasaun ekonomia iha rai laran ne’ebé sae tinan-tinan to’o 15.14% iha tinan 2011 maske deminui 0.6% iha tinan 2015, iha 2014 hetan 3.0% no 2013 hetan 4% (Ministerio das Finanças, 2012 no 2015).[1]     

Situasaun ida ne’e bele mantein depende ba iha intervensaun husi governu oinsa bele kria balansu ekonomia ida ne’ebé bele fo’o espasu ba povo ki’ik sira no reduz efeitu negative husi inflasaun refere. Alem de ne’e Importante mos atu fo’o importansia ba deflasaun ne’ebé mos fo’o impaktu ba negosiante ki’ik iha rai laran hanesan presu importasaun ne’ebé tun liu husi price standard ka buat ne’ebé ita bolu dumping price tamba prosesu produsaun lalais ho teknolojia a’as afeita ba negosiente ki’ik sira atu kompete.

OBJETIVU

Artigu ida ne’e ho objetivu maka:
1.    Atu deskobre kauzas ne’ebé hamosu inflasaun iha rai laran no politika ne’ebé eziste hodi halo balansu ba inflasaun no/ka reduz inflasaun iha rai laran;
2.    Atu fornese hanoin ruma ba governu no estadu kona-ba inflasaun ekonomia ne’ebé tinan-tinan sae ba bebeik ka fluktuativu maibe la estavel;
3.    Atu rekomenda solusaun ruma ne’ebé bele kontribui ba prosesu hodi resolve inflasaun iha rai laran;
4.    Atu fasilita estudante no ema hotu ne’ebé interese kona-ba situasaun ekonomia iha rai laran.

DISKUSAUN

Definisaun Inflasaun

Inflasaun hanesan kondisaun ekonomia ida ne’ebé akontese jeralmente afeita ba kulminasaun presu ka presu sasan ne’ebé sae bebeik durante tempu naruk. Kondisaun ida ne’e liu-liu afeita ba sasan ka commodity primariu sira balun presu sae maka’as no balun presu tun drastiku. Inflasaun akontese tamba presu krese no kontinua influensia ba sistema ekonomia no rendimentu baziu iha rai laran.
 
Kauza husi inflasaun dala barak akontese tamba kapasidade povo atu sosa (comprar)tun signifikante tamba afeita ba rendimentu husi sasan ne’ebé nia fa’an relamente tun. Ne’e duni pur ezemplu inflasaun iha tinan ida sae ba 5% maibe rendimentu laiha mudansa, signifika katak rendimentu real dekrede 5% ne’ebé relativamente hatun kapasidade sosa (affordability) ho 5%.

Implikasaun inflasaun iha Timor-Leste

 

Problema inflasaun hanesan akontese nasaun ne’ebé deit iha mundu no iha Timor-Leste  hanesan konsekuênsia inevitável husi prosesu dezenvolvimentu nasionál.  Ho taxa kresimentu ekonómiku ne’ebé bo’ot akompaña mos ho taxa inflation ne’ebe a’as. Nasaun boot sira hanesan Japaun ne’ebé besik dékada rua ona hasoru hela problema deflasaun (sasán folin tun) ou inflasaun negativu. Nune’e mos nasaun dezenvolvidu sira seluk, hanesan Estadus Unidus Ámerika (EUA) no Reinu-Unidu (RU), agora dau-daun hasoru hela problema inflasaun ida ki’ik tebes. Sira tenta hela, liu husi polítika monetáriu no fiskál inklui quantitative easing iha EUA no RU no Abenomic iha Japaun, hodi hasae inflasaun ba nível ida razoável. 

Inflasaun sai problema wainhira taxa inflasaun a’as liu tiha nível ida razoável, liu-liu inflasaun dubru díjitu hanesan iha Timor-Leste. Kauza prinsipál ne’ebé hamosu inflasaun maka dezekilibriu entre demanda no fornesimentu. Dezekilibriu iha ne’e refere ba demanda ba sasán ne’ebé a’as liu tiha fornesimentu ba sasán hirak ne’e ou fornesimentu la natón hodi hatán ba demanda ne’ebé a’as. 

Ema barak, hahú husi ita nai-ulun to’o ba populasaun sira, ho fasilmente identifika causas do inflação  iha Timor-Leste. Balun temin produsaun rai-laran menus, portu Dili ki’ik no servisu la efisiente no efikás, dependensia a’as ba importasaun, manipulasaun sasán folin, limitasaun infra-estrutura, sirkulasaun osan, no sst. Kondisaun desfavorável hirak ne’e hotu kontribui liu tan ba dezekilibriu entre demanda no fornesimentu. PM Xanana Gusmão, iha debate orsamentu 2014, hateten inflasaun ne’ebe bo’ot mai husi fatores oi-oin. Nune’e ita fahe fatores oi-oin ne’e ba buat rua - fatór esternu no fatór  internu



Fatores ne’ebe sai kauzalidade hodi akontese inflasaun dalabarak akontese tamba valor moedas domestikas (currency) tun, demanda ne’ebé boot kauza husi dependensia ba nesesidade bazikus, osan barak no la jere tuir nia dalan no seluk-seluk tan.
  • Inflasaun akontense tamba demanda (Demand Pull inflation)
Ita nia rai ho rekursus limitadu liu-liu liga-ba sasan primariu sira hanesan sembako seidauk produz iha rai laran nomos sasan ho teknolojia seidauk iha produsaun rai laran. Demand Pull Inflation ne’e akontese tamba povo abitua ona ka atrai nafatin ho sembako sira ne’ebé importa husi rai liur, tamba kuñesimentu utilizasaun sasan rai laran no produsaun limitadu atu fornese ba povo tomak. Tipu inflasaun ne’e akontese ho sporadic ba munisipiu tomak hanesan fo’os, supermi, sabaun, mina, masin no sasan seluk tan.

Timor-Leste nia rendimentu husi petroliferu ne’ebé sae tinan-tinan bele kauza ba inflasaun mos fo’o espasu ba oportunidade hetan osan ne’ebé aas, purezemplu salariu funsionariu ne’ebe aumenta, membru governu ho sala vinte veses boot liu husi salariu standard, subsidiu ba idosos, veteranos no antigos kombatentes mos kontribui ba demanda hodi sosa sasan baziku barak. Nune’e bele dehan katak aggregate demand ne’ebé aas liu kapasidade ekonomia familia nian ne’ebé halo presu sasan unaffordable.

  • Inflasaun akontese tamba sirkulasaun orsamentu rai laran bo’ot
Teoria ida ne’e hanesan teoria klasiku ne’ebé dehan katak inflasaun akontese tamba osan ne’ebé estadu hasai barak liu ka aumenta makas ne’ebé hamosu kapasidade sosa sae makas ne’ebe afeita ba presu sasan sae. Iha Timor-Leste akontese bazea ba aprovasaun Orsamentu Jeral Estadu (OGE) ne’ebé sae to’o biliaun ida resin ne’ebé liu ona kapasidade utilizasaun estadu nian ba dezenvolvimentu nasional. Governu seidauk iha mekanismu adekuadu hodi kontrola sirkulasaun orsamentu ne’ebé akontese iha rai laran. Purezemplu gastus ba projeitu infraestrutura sira ho volume ki’ik maibe hasai kustu ne’ebé bo’ot, subsidiu ba idosos no veteranos ne’ebé ladun efisiente tamba osan ho cash iha liman no tendensia atu gasta lalais.

  • Inflasaun akontese tamba presu produsaun sae  (Cost push inflation)
Ida ne’e akontese tamba kustu produsaun rai laran ne’ebé mak seidauk determina ka lao ho diak, rekursu limitadu atu halo produsaun rai laran, la fo’o atensaun ba investimentu iha seitor produtivu sira ka seidauk iha planu ne’ebé diak no merkadu ne’ebe la klaru, folin sasan ne’ebe la determina no seluk-seluk tan. Puezemplu limitasaun infra-estruras bázikas impede atividades ekonómikas lao efikás no efisiente. Impedimentus sira hanesan portu Dili ki’ik no servisu la efikás no efisiente, estradas la-diak, no sst maka kria in-efisiensia, ne’ebé ikus mai hamosu kustus deznesesáriu (selu multa, kustu transporte a’as). Nune’e mos orientasaun merkadu ne’ebé la klaru ba produtor sasan iha rai laran atu fa’an iha merkadu.

  • Inflasaun mosu tamba market manipulation.
Manipulasaun iha ne’e refere ba hahalok vendedores ou fornesedores malandru balun ne’ebé mes-mesak ou hamutuk halo manipulasaun hodi hasa’e sasán folin. Porezemplu presu ikan ne’ebé sae no laiha presu baziku husi estadu hodi kontrola nune’e mos kualidade sasan ladun garantidu ba satisfasaun konsumidor sira. 
  • Inflasaun misturadu (mixed inflation)
Tipu inflasaun ida ne’e akontese tamba laiha balansu entre fornesidor no demanda. Wainhira demanda ba bens e serviço aumenta maibe fornesimentu sasan no fator produsaun tun, tamba ne’e atu substitui bens e servisu la akontese. Kondisaun ida ne’e kria presu bens e servisu sae no difisil atu kontrola.

a)    Inflasaun ne’ebe a’as poder de compras ka daya beli konsumidór nian ba sasan hirak ne’ebé nia prefere atu hola. Nune’e, ho osan (montante) hanesan, kuantidade sasán ne’ebé ita sosa sei menus ou ita presiza osan barak liu tan hodi sosa sasán ho kuantidade hanesan. Nune’e ema kiak ho rendimentu fixu maka sei sofre liu tamba maioria husi sira nia rendimentu aloka ba sosa nesesidade bázika. Ho inflasaun, sira nia saláriu sei la natón atu sustenta sira nia família. Tamba inflasaun desvaloriza saláriu nominal. Maibé, solusaun ba problema ida ne’e laos liu husi hasae saláriu. Tamba sé halo nune’e sei kria deit espiral do inflação. Katak ho hasae saláriu sei hasa’e liu tan inflasaun no ikus mai ita tama ba iha ciclo do diabo ida laiha rohan. 
b)    Inflasaun ne’ebé a’as sei redúz kompetitivadade ekonómika Timor-Leste nian kompara ho parseiru komersiantes sira seluk. Ho inflasaun inputs costs sei aumenta, nune’e ikus mai prodúz produtu finais ne’ebé karun. Nune’e Timór oan sira sei prefere sosan sasán importadu (manu Timór vs ayam potong, fós-rai vs fós importadu) tamba baratu no iha rai liur ema estranjeiru sira sei la sosa produtu Timór nian tamba karun. 
c)    Fásil tebes atu idenfitika causas do inflação  iha Timor-Leste, maibe defísil tebes buka solusaun ba problema inflasaun ne’e rasik. Planu Estratéjiku Dezenvolvimentu hatúr ona katak taxa inflasaun entre 4-6 pursentu maka nivel inflasaun ida razoável ba dezenvolvimentu ekonómiku Timor-Leste nian ne’ebé diak. Ida ne’e laos tárjetu ida fásil maibe mós laos imposível. 




KONKLUZAUN

Iinflasaun mosu tamba dezekilibriu entre demanda no fornesimentu ne’ebé la natón hodi hatán ba demanda ne’ebé a’as. Nune’e solusaun ba inflasaun ne’e rasik tenki haré liu ba oinsa hadiak no hasae fornesimentu. Ita haré fásil, maibe defísil tebes atu atinji objetivu ida ne’e. Defísil tamba rekere aproximação integrada involve parte hotu-hotu, laos Governu deit, maibe mós seitor privadu no populasaun tomak,  nomos presiza intervensaun ba tempu ida naruk hodi hare nia rezultadu, laos tinan ida ka rua, hodi nune’e bele hetan solusaun ida ne’ebé util ba rezolve asuntu refere. 

Inflasaun mosu tamba dezekilibriu entre demanda no fornesimentu-demanda a’as liu tiha fornesimentu. Inflasaun laos buat ida la-diak, maibe inflasaun ne’ebe a’as, liu-liu inflasaun dubru-díjitu, sei hamosu konsekuênsias negativas ba dezenvolvimentu sósiu-ekonómiku nasaun ida nian. Fásil tebes atu identifika causas do inflação, maibe defísil tebes atu buka solusaun ba inflasaun ne’e rasik tamba ida ne’e rekere aproximação integrada ne’ebé involve parte hotu-hotu no liu-liu presiza tempu naruk no displina hodi rezolve problema inflasaun ne’e rasik.

SOLUSAUN

Solusaun altenativas ne’ebé bele kontribui ba hamenus problema inflasaun a’as iha Timor-Leste mak hanesan:
1)    Autoridade kompetente liu-liu MCIA kontinua nafatin ho sira nia esforsu tomak ne’ebé halao hela liu husi halo intervensaun ba merkadu hanesan inspeisaun ba loja, hamosu tabela do preço, no loke loja do povo. Governu intervein tamba merkadu la funsiona lolós tuir mecanismo do mercado; liu-liu tamba manipulação do preço. Polítika ida ne’e hanesan medida temporária deit hodi hein soluções seluk nebe’e diak liu, adekuadu no sustentável. 2) Polítika intervensau merkadu la bele kontinua permantemente, se lae bele hamosu konsekuênsias ne’ebé governu tenki asumi kustus tamba subsídiu ne’ebé fo, liu-liu ba loja do povo; dezinsentiva fornesedores sira hodi halo negósiu no ikus liu hamosu black market iha ne’ebé sei iha nafatin fornesedores malandru balun ne’ebé sei kontinua sub-subar manipula sasán folin ba komsumidores sira ne’ebé desperadu tebes. 
2)    Presiza mos tau matan no fo prioridade a’as ba hadiak kondisaun desfavorável oubottlenecs sira hanesan limitasaun infra-estruturas bázikas. Enkuantu hein konstrusaun Portu Tibar, Ministériu Transporte no Infra-Estrutura presiza hadiak kondisaun portu Dili no buka meius oinsa halais atrakamentu no deskaregamentu ba ró sira ne’ebé barak antri hela iha tasi laran. Husu ba funsiunáriu sira iha Portu no Alfândega servisu 24 oras nia laran inklui mos loron sábadu, domingu no feriadu.  Bele mós diak liu kontrata tiha servisu portu Dili nian ba seitor privadu. Sé halo nune’e hau fiar bele hamenus tiha ró barak ne’ebé antrian hela iha tasi laran. Ministeriu relevantes tenki tau matan mos ba infra-estrutura bázika sira seluk hanesan estradas hodi nune’e bele hamenus kustus transportes, mas liu-liu fasilita movimentu produtu ba iha merkadu.
3)    Redús montante sirkulasaun osan iha ekonomia. Sé ita iha osan rasik no ita nia seitór finanseiru funsiona ho diak, ita bele halo intervensaun liu husi polítika monetária liuhusi hasae taxa de juros. Timor-Leste, tamba seidauk iha osan rasik, la bele halo intervensaun polítika monetária, liu-liu hodi hatán ba fatores esternus ne’ebe hamosu inflasaun. 
4)    Iha kazu Timor-Leste nian, orsamentu jeral estadu sai hanesan fonte ba sirkulasaun osan iha ekonomia. Nune’e ita bele intervein liu husi polítika fiskál. Iha ne’e hau la propoen atu hasae taxa tamba ho taxa ne’ebé a’as bele hamate investimentu. Evidensias tinan 2012 no 2013 hatudu katak governu tau ona iha konsiderasaun limitasaun kapasidade ekonomia rai-laran, limitasaun kapasidade ekzekusaun no konsekuênsia ba inflasaun, nune’e governu desidi redúz montante orsamentu 2014. Iha redusaun ba tinan ida ne’e no tinan hirak oin mai, tenki fo liu atensaun ba redús no prevene aumentu iha despezas rekorente, tamba despezas rekorente fo impaktu bo’ot liu ba inflasaun kompara ho despezas ba kapital dezenvolvimentu. 
5)    Dalan seluk ne’ebé ita bele halo maka enkoraja ou se bele karik obriga sidadaun hotu atu poupa osan ne’ebé sira simu ba tau iha banku ka ba investimentu sira seluk, duke uza ou gasta osan hirak ne’e ba buat sira ne’ebé la fo retornu ekonómiku hanesan halo-lia. Liu husi poupansa, ita bele redús sirkulasan osan tamba ema sei konsume menus, nune’e hamenus demanda ba sasán sira. Poupansa hirak ne’e mos bele kria fali multiple effect seluk liu husi (banku) finansiamentu atividadades produtivus sira seluk.
6)    Solusaun ikus no importante liu maka oinsa hasae fornesimentu ne’e rasik. Komesa hanoin ona identifika produtus, liu-liu nesesidadades bázikas hirak ne’ebé maka ema barak sosa ou konsumu, no bele subtitui no prodús rasik iha rai-laran. Ita hanoin uluk oinsa asegura fornesimentu sufisiente ba merkadu rai-laran, no iha tempu hanesan mos hanoin ona konaba polítika subtituisaun importasaun no ikus liu maka ita haksoit ba esportasaun. Iha faze ida ne’e, seitor públiku tenki hahú no ajuda seitor privadu hodi fo asistensia téknika no finanseiru, no liu-liu kria kondisaun favorável hodi atrai investidores (rai-laran no rai-liur) hodi mai investe iha seitor naun-petrolíferu, laos mai hadau malu fali projeitus governu nian sira. Laos seitor públiku, maibe seitor privadu maka tenki sai autor prinsipal hodi hasae fornesimentu ne’e rasik. 

REKOMENDASAUN

Propoin liu husi meiu ida ne’e atu tau kláuzula ida iha kontratu ne’ebé obriga emprezariu sira, liu-liu emprezariu lokal sira nebe’e hetan ona projeitu governu nian, hodi aloka no investe persentajen balun husi sira nia rendimentu ba iha investimentu seitór produtivu. Halo nune’e sei asegura sira nia sustentabilidade wainhira projeitu governu nia remata ona no iha tempu hanesan bele ajuda hasae fornesimentu rai-laran no hamenus dependensia ba importasaun.









[1] Analize Inflasaun iha TimorLeste husi Diresaun Jeral  ba Analize Politika no Peskiza no Finansa Estadu iha 2012 no Revizaun Annual kona-ba Indise Presu Konsumidor iha Timor-Leste husi Ministerio das Finanças iha tinan 2015

Tidak ada komentar:

Posting Komentar